همه چیز از همه جا برای تو

دنیای سرگرمی های خاص خاص

همه چیز از همه جا برای تو

دنیای سرگرمی های خاص خاص

تشخیص موانع به وسیله سنسورهای مادون قرمز

کی از مدارات مورد نیاز برای رباتیک ، تشخیص موانع موجود در پیست میباشد . از طریق مدارات و سنسور های مختلفی میتوان این کار را انجام داد که میتوان به سنسور های آلتراسونیک ، مادون قرمز  و … اشاره کرد . البته باید توجه داشت در صورتی ...


کی از مدارات مورد نیاز برای رباتیک ، تشخیص موانع موجود در پیست میباشد . از طریق مدارات و سنسور های مختلفی میتوان این کار را انجام داد که میتوان به سنسور های آلتراسونیک ، مادون قرمز  و … اشاره کرد . البته باید توجه داشت در صورتی که موانع موجود در پیست شما به رنگ مشکی هست و سرعت روبات شما بالا هست بهتر است از مدارات دقیقتر و سنسور دیگری مانند التراسونیک استفاده کنید . در مدار امروز توسط ۳ فرستنده مادون قرمز اشعه مادون قرمز به طرف مانع ارسال میشود و با برخورد اشعه با مانع ، در برگشت به طرف مدار توسط سنسور های گیرنده دریافت میشود و شما میتوانید مانع را تشخیص دهید . مدار زیر نمونه اولیه سنسور تشخیص مانع هست البته برای بهتر شدن و بالا رفتن دقت باید روی این مدار کار کنید به عنوان مثال اگر شما در پالسی که توسط فرستنده ارسال میشود مانند کنترل تلویزیون یک موج مدوله شده ارسال شود خیلی به کیفیت و نحوه عملکرد مدار شما تاثیر خواهد داشت .



یک نمونه مدار ساخته شده فاصله یاب مادون قرمز

البته عکس بالا نمونه اولیه ساخته شده مدار هست اما در ادامه مطلب مدار با ۳ فرستنده مادون قرمز و ۲ گیرنده ۳ پایه مادون قرمز هست . نقشه مدار چاپی و فایل پروتل آن به همراه سورس اصلی برنامه در ادامه مطلب آورده شده است .

در ابتدا یه توضیح مختصری در مورد گیرنده های مادون قرمز ۳ پایه را براتون مینویسم نحوه عملکرد این گونه سنسور گیرنده مادون قرمز به این صورت هست که مانند گیرنده های معمولی در آن یک سنسور مادون قرمز وجود دارد اما توسط یک بخش تقویت کننده سیگنال دریافتی تقویت میشود به صورتی که برد مدار را شما به بالای ۱۰ متر تقویت خواهد کرد .

درضمن این نکته را باید اضافه کنم هر کدام از سنسور های مادون قرمز گیرنده به عنوان مثال سنسور های سری tsop هر کدام فرکانس کاری مشخصی دارند و در صورتی که فرکانس موج فرستنده با فرکانس کاری گیرنده یکسان باشد  عکس العمل نشان میدهد پس در ابتدا به دیتا شیت سنسور خریداری شده مراجعه کنید و فرکانس کاری ان را ببینید و مدارتان را طبق آن تنظیم کنید . در قسمت زیر عکس سری سنسور های مادون قرمز ۳ پایه را مشاهده میکنید . درضمن این سنسور ها به چشم پارسی نیز معروف هستند .



نمونه سنسور مادون قرمز ۳ پایه -چشم پارسی

مدار ارئه شده با میکروکنترلر atmega8 و به زبان بیسیک برنامه نویسی شده است .

اگر به عکس زیر دقت کنید میبینید که با یک سنسور فرستنده و گیرنده مادون قرمز نیز این گونه مدارات ساخته شده است و کار میکند اما در پروژه ارائه شده در سایت که جهت دانلود قرار داده شده است با توجه به کاربرد مدار که قبلا طراحی شده از ۳ فرستنده مادون قرمز و ۲ گیرنده مادون قرمز استفاده شده اما اگر فرکانس سنسور های فرستنده را با توجه به فرکانس گیرنده و همچنین به صورت مدوله شده ارسال کنید در کیفیت  برد مدار بسیار تاثیر مثبت خواهد داشت .



مونه مدار ساخته شده

به عنوان مثال یک نقشه عملی از مدار بالا را در عکس زیر ملاحظه میکنید .



یک نمونه مدار عملی

امیداورم که از این مدار کمال استفاده را ببرید.



جهت دانلود فایل نقشه مدار چاپی و سورس مدار سنسور فاصله یاب مادون قرمز بر روی دانلود کلیک نمائید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد