همه چیز از همه جا برای تو

دنیای سرگرمی های خاص خاص

همه چیز از همه جا برای تو

دنیای سرگرمی های خاص خاص

رطوبت سنج و دما سنج با avr

اندازه گیری رطوبت و دما از جمله پارامترهای مهم در دستگاه جوجه کشی ، پرورش قارچ ، گلخانه ها و… میباشد .
وسایلی که رطوبت را اندازه گیری میکند نوعا عقربه ایی بوده که نمیتوان مانوری بر روی ان انجام داد اما در نوع دیجیتالی (که قیمت ان ها چند برابر انالوگ ها میباشد ) میتوان مقدار دقیقتری از رطوبت و دما را اندازه گرفت و در صورت افت رطوبت و یا افزایش ان دستگاهی را روشن و خاموش نمود.
در پروژه زیر فقط رطوبت و دما اندازه گیری شده و نشان داده میشود و فعلا به ان رله ایی وصل نشده تا بتوان ان را در مقدار تعیین شده قطع و وصل کرد که این کار را بر عهده خود کاربران گذاشته شده است.

نمایی از برد رطوبت سنج ودماسنج با avr



سنسورهای رطوبت و دما مختلف در بازار موجود است که نسبت به دقت ان ها دارای قیمت های متفاوتی میباشد . در این پروژه قصد داریم از سنسورهایی استفاده کنیم که از دقت خوب و قیمت مناسب برخوردار باشد.
از جمله سنسور های رطوبت سنسور HS1101 میباشد که در واقع این سنسور نوعی خازن متغییر با رطوبت است . برای راه اندازی این سنسور میتوان از ای سی ۵۵۵ استفاده نمود که این ای سی در حالت اسیلاتور میباشد و نسبت به مقدار رطوبت مقدار فرکانس خروجی ای سی تغییر کرده و با اندازه گیری فرکانس میتوان رطوبت را اندازه گیری نمود.
برای اندازه گیری مقدار دما از سنسور معمول lm35 استفاده کرده ایم که این سنسور نسبت به هر یک درجه افزایش دمای مثبت نسبت به ۰ درجه، ولتاژ خروجی آن ۱۰ میلی ولت افزایش پیدا میکند و این مقدار به صورت ولتاژ در خروجی خود دارد که مقدار این ولتاژ توسط ADC میکرو خوانده میشود و دما اندازه گیری میگردد.
همانطور که گفته شد برای اندازه گیری رطوبت باید مقدار فرکانس خروجی از ای سی ۵۵۵ را خواند به همین دلیل باید با میکرو یک فرکانس متر بسازیم و سپس طبق فرمولی مقدار فرکانس را به مقدار رطوبت تبدیل کنیم . در پست های قبلی یه مدار فرکانس متر با میکرو را براتون قرار داده بودیم که در این پروژه از همان مدار استفاده میکنیم .
در این پروژه از ای سی Atmega 8 جهت پردازش و برای نمایش مقادیر از ال سی کارکتری ۲*۱۶ استفاده شده است.
در مدار فرکانس متر از کریستال داخلی ۸ مگاهرتز استفاده شده است که باید در فیوز بیت میکرو مقدار فرکانس را بر روی ۸ مگ قرار داد.

در ساخت اسیلاتور ۵۵۵ بهتر است از مقاومت های با درصد خطا ۱ درصد استفاده نمود تا مقدار رطوبت دارای کمترین خطا باشد که نقشه ان در پایین اورده شده است و باید سنسور را به جای خازن C12 قرار بدهید و پایه ایی از سنسور که به بدنه زیرین ان وصل است را به زمین مدار بدهیم و پایه دیگر ان را به ۵۵۵ وصل نماییم .



hs1101



همانطور که در عکس بالا میبینید در کنار سنسور رطوبت از مولتی ترن ۵۰ کیلو استفاده شده است که این مولتی ترن جهت کالیبره کردن رطوبت میباشد و باید یک بار توسط رطوبت سنجی دیگر مقدار رطوبت محیط را اندازه گرفت و با چرخاندن این مولتی ترن مقدار رطوبت اندازه گیری شده را تنظیم نمود که این مولتی ترن در نقشه زیر با نام R17 مشخص شده است.

در این پروژه از ۲ عدد LED استفاده شده است که led2 هر ۵۰۰ میلی ثانیه روشن و ۵۰۰ میلی ثانیه خاموش است و led3 یک ثانیه روشن و یک ثانیه خاموش است که این ال ای دی نشان میدهد فرکانس متر به خوبی کار میکند و در صورتی که روشن بودن و خاموش بودن ان بیش از یک ثانیه طول بکشد نشان میدهد که فرکانس میکرو درست تنظیم نشده است.
در نقشه سوکتی به نام Stk200/300 قرار دارد که این سوکت جهت پروگرام کردن میکرو میباشد.

Stk200/300

تغذیه مدار از طریق سوکت j1 به مدار وصل میشود که باید ولتاژ ۵ ولت Dc باشد که با رعایت قطب مثبت و منفی ان را وصل نمایید.

در آخر میتوانید فایل دیتا شیت سنسور رطوبت hs1101 و نقشه شماتیک و سورس برنامه که به زبان بیسیک نوشته شده است را دانلود نمائید


جهت دانلود فایل سورس رطوبت و دما سنج به همراه نقشه شماتیک بر روی عکس زیر کلیک نمائید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد